See English Version

گزارش برگزاری نخستین سمپوزیوم بین‌المللی آرمان‌شهر کودکان - اردیبهشت 1400


امروزه با افزایش زندگی شهرنشینی و تغییرات سبک زندگی، نیاز به تغییرات شهرسازی و معماری متناسب با خواسته‌ها و نیازهای افراد جامعه بیش از پیش احساس می‌شود.

 بیش از 4 میلیارد از جمعیت فعلی شهرها و تقریبا یک سوم شهرنشینان را کودکان تشکیل می‌دهند. طبق تخمین‌های زده شده یونیسف تا سال 2050 تقریبا 70 درصد از کودکان جهان ساکن مناطق شهری خواهند شد. در سال‌های اخیر توجه فزاینده‌ای به تحقیق و توسعه حق شهروندی کودکان و رسیدگی به خواسته های آنان در شهرهای امروزی شده است. پروژه‌هاي شهر دوستدار کودک به طور عمده ايجاد فرصتي براي کودکان در راستاي شکل دادن و يا تغيير محيط پيرامونشان است.

در همین راستا نخستین سمپوزیوم بین‌المللی آرمان‌شهر کودکان توسط نشریه تخصصی آرمان‌شهر کودکان با همکاری دانشگاه علم و صنعت ایران، موسسه فرهنگی هنری مسئولیت اجتماعی ایران، کمیته اسکان بشر ملل متحد در ایران و یونسکو ایران و همراهی و همکاری چهار کشور انگلیس، روسیه، هند و اسپانیا در تاریخ 28 و 29 اردیبهشت ماه 1400 به صورت آنلاین برگزار گردید.

این سمپوزیوم با محور‌هایی از جمله «همکاری و مشارکت کودکان در فرآیند برنامه ریزی»، «کودکان به عنوان شهروند مسئولیت پذیر»، «شهر از نگاه کودکان»، حقوق کودک و میراث ملی فرهنگی، ارتقا سلامت جسم و روان مادر و کودک در تردد و جابه‌جایی شهری» و «ارتقا و رشد اجتماعی کودکان در شهر» و با هدف «افزایش دانش علمی و فنی به ذی‌نفعان و تصمیم‌گیرندگان»، «تبیین و بررسی شهر دوست‌دار کودک»، «ظرفیت‌سازی پروژه‌ها با رویکرد بهره‌بردای و سرمایه‌گزاری بخش خصوصی»، «معرفی پروژه‌ها و بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي بخش غيردولتي در راستای ظرفيت‌سازي توسعه مشاركت بخش خصوصی» و «ارزیابی و بررسی طرح‌هاي علمی و پژوهشی دانشگاهی» برگزار گردید.

این رویداد درحالی برگزار شد که با توجه به شرایط و محدودیت‌های پاندمی کرونا امکان برگزاری آن به صورت حضوری وجود نداشت. به همین علت تصمیم برآن شد تا به صورت آنلاین و بر بستر سایت رسمی آرمان‌شهر کودکان پخش شود.

بر همین اساس کارگاه‌هایی نیز با موضوعاتی همچون «مکان دوستدار کودک در قلمرو شهر هوشمند» با تدریس دکتر مصطفی بهزادفر ریاست دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، «خانه مدرسه و فضای عمومی برای کودکان» با تدریس دکتر اسماعیل شیعه استاد شهرسازی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، «ارتقای سلامت جسم و روان کودک در تردد و جابه جایی شهری» با تدریس دکتر شیدا مهنام مدیرکل امور مالی و بودجه بنیاد ایرانشناسی و مدیرعامل موسسه مسئولیت اجتماعی سلامت ایران، «راهنمای تهیه اطلس جامع شهر کودک» با تدریس دکتر احمد خلیلی استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران در روز 28 اردیبهشت ماه برگزار گردید.

حضور جمعی از بزرگان، اساتید و فرهیختگان فعال در حوزه معماری، شهرسازی، روانشناسی و حقوق کودک داخلی و خارجی اساتید بین‌المللی دانشگاه‌ها همچون آقای تیم جیل از انگلستان خانم اُلگا لاورنووا از روسیه، آقای روهیت تاک از هندوستان و آقای گایدو سیمادومو از اسپانیا و نماینده کمیته اسکان بشر ملل متحد آقای داگلاس رگان در این سمپوزیوم از دیگر ویژگی‌های این رویداد بود.

در پایان نگاهی به بیانیه منتشر شده از سوی دبیرخانه سمپوزیوم بین‌المللی آرمان‌شهر کودکان خواهیم داشت.

 

با استعانت از خداوند متعال، نخستین سمپوزیوم بین‌المللی آرمان‌شهر کوکان به همت نشریه آرمان‌شهر کودکان و با مشارکت دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، انجمن معماری و شهرسازی ایران و موسسه مسئولیت اجتماعی سلامت ایران سه‌شنبه و چهارشنبه مورخ  28 و 29 اردیبهشت 1400 با توجه به پاندمی کرونا به صورت مجازی در استدیو  تخصصی آرمان‌شهر کودکان ضبط و به صورت استریم برگزار شد.

 

برگزاری این سمپوزیوم، فرصتی مغتنم در بهره‌گیری از اندیشه متخصصان و صاحب‌نظران حوزه کودکان بود که با حضور مدیران و کارشناسان ارشد( معماران، معماران منظر، برنامه‌ریزان شهری و طراحان شهری، جامعه‌شناسان، پزشکان و سایر حوزه‌های مرتبط) به طرح و بحث موضوعات کلیدی در این حوزه و تبیین اهمیت شهر دوستدار کودک در کشور پرداخته شد.

در این سمپوزیوم 20 سخنرانی و 4 پانل تخصصی برگزار شد و 3 مقاله برتر قرائت شد و همچنین 4 کارگاه تخصصی در حوزه آرمان‌شهر کودکان برگزار شد.

 ریاست سمپوزیوم آقای مهندس سیدکاظم سیدمراد ضمن ابراز سپاس صمیمانه از دبیر کل، دبیر علمی و دبیر اجرایی سمپوزیوم و حامیان سمپوزیوم به ویژه کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران، کمیته مرجع ملی حقوق کودک، معاونت حقوقی وزارت دادگستری ایران، کرسی سلامت یونسکو ایران، انجمن مفاخر معماری ایران، شورای شهر اصفهان، شهردار محترم اصفهان و همچنین مهمانان و اساتید ویژه رویداد در داخل و خارج از کشور مهم‌ترین نكاتي كه در اين سمپوزیوم علمي مورد تاکید سخنرانان محترم قرار داشت را اینگونه بیان کرد:

 

1. تاکید بر ایفای نقش در مدار ساماندهی و ارتقاء کیفیت محیطی مکان اعم از همگانی، برونی و درونی

2. حمایت و ارتقاء حقوق کودک در راستای افق 1404 بر اساس سند ملی حقوق کودک

3.تاکید بر فراهم ساختن فضاهای سالم برای دوران کودکی شاد و ایمن

4. تاکید بر ایجاد فرصت برای کودکان در جهت کشف و درک میراث فرهنگی و هنری جامعه

5. توقیت حس مشارکت و ایجاد افزایش فرصت برای کودکان

6. تاکید بر کانون توجه به ابتکارات شهر دوستدار کودک اعم از کودکان فقیر، غنی، کودکان معلول و کودکان مهاجر

7. تاکید بر امنیت کودکان در خانواده برای گذران دوران کودکی

8. تقویت مسئولیت‌پذیری کودکان در فضاهای شهری

9. تقویت حیات اخلاقی کودکان در شهر

10. تاکید بر جایگاه هنر در محیط‌های آموزشی کودکان

11. تاکید بر سلامت و آموزش کودکان و حمایت از بازماندگان تحصیلی

12. تاکید بر حمایت و امنیت کودکان

13. تاکید بر حفاظت از محیط‌زیست کودکان